- Se alle bidragsydere Her

200 års skolehistorie kogt sammen til fire dage

Motion og bevægelse i historie- og kristendomsværkstedet – inden det går løs med en ny omgang årstals-terperi. Som det vist fremgår, blev tempoet efterhånden så opskruet, at selv de mest adrætte havde døje med at udføre øvelserne i takt. Se flere billeder i bunden af denne artikel.

Elever og lærere på Houlkærskolen blandet på tværs af klynger og klassetrin

Arme-bøj-arme-stræk-gymnastik til tonerne af nationalromantiske sange fra højskolesangbogen. Naturvidenskabelige forsøg med raketter. Eksperimenter med hjemmebyggede Lego-robotter og patriotisk historieundervisning om krigen i 1864.
Eleverne nåede vidt omkring både i tid og i fag, da Houlkærskolen op til efterårsferien – som så mange andre skoler landet over – holdt temauge i anledning af folkeskolens 200 års jubilæum.
Omdrejningspunktet for jubilæumsaktiviteterne i Houlkær var i alt seks forskellige værksteder, hvoraf eleverne hver især kunne nå at besøge fire i løbet af ugen: et naturvidenskabeligt værksted, et idrætsværksted, et sprogværksted, et matematikværksted, et værksted for historie og kristendom og endelig et praktisk-musisk værksted.
Fælles for alle seks værksteder var, at pensum spændte lige fra 1814 til 2014. At elevflokken varierede fra små piger og drenge i 0. til halvvoksne, garderhøje teenagere i 9. Og at også lærerne var blandet på tværs af de klynger, hvor de ellers normalt hører til.
– I det daglige er det ellers ikke så ofte, man som f. eks. matematik- eller naturvidenskabslærer har mulighed for at arbejde sammen med faglærerkolleger fra de andre klynger.
– Det er helt klart en af de positive sidegevinster ved sådan en temauge.
– Samtidig har vi også erfaring for, at både små og store elever synes, det er sjovt at arbejde sammen på tværs. I hvert fald et par gange i løbet af deres skoletid, fremhæver skoleinspektør Ole Birch.
I modsætning til tidligere var der denne gang ikke indlagt et egentligt åbent hus-arrangement i temaugen.
Til gengæld har forældrene ugen igennem haft en stående invitation til at kigge inden for i de forskellige værksteder – og få genopfrisket minder fra deres egen folkeskoletid.
Eksempelvis i Houlkærskolens mediatek, som i forbindelse med 200 års-jubilæet nærmest har ændret karakter til et folkeskole-museum med skolebøger og andre skoleeffekter fra en længst svunden fortid, hvor Ipads, smartboards og computere endnu ikke var opfundet.

 

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.